Column

Bezoek Preston Park Primary School in Londen - Inge Strijker - 2011

Preston Park Primary School is een bijzondere school: de resultaten zijn hoog, ondanks de verschillende nationaliteiten. Hoe doen ze dat, vroegen we ons af.

Kenmerken school: 

  • Basisschool met ong. 800 leerlingen van 4 – 11 jaar
  • 64 nationaliteiten
  • 90% van deze kinderen is Engels tweede taal

De school wordt gerund door headteacher John Redpath. Hij heeft een duidelijke visie op onderwijs: de kinderen die we nu opleiden straks banen krijgen die nu nog niet bestaan. Het enige dat we weten is dat deze banen hoge ICT-vaardigheden vragen. Daarom is  ICT geïntegreerd in het onderwijs, waar mogelijk. Preston Park Primary heeft het Becta excellent level (hoge certificering voor ICT-gebruik in onderwijs). Dit uit zich o.a. in:

  • Alle kinderen hebben een notebook die wordt gebruikt in de lessen en voor het huiswerk. 
  • Alle lessen staan in Fronter (de elektronische leeromgeving) dat ook in de les en voor het huiswerk wordt gebruikt. 
  • Parental involvement. Ouders worden ondersteund in het gebruik van computer, om kinderen te helpen en ook voor eigen ontwikkeling. (bijv. taalontwikkeling door ze toegang te geven tot Fronter).
  • ICT-trainingen voor leerkrachten op een soms bijzondere manier. Bijv. (internationale) videoconferencing voor contacten buiten de school, bijv. poetry slam.
  • Tijdens het bezoek van een groep docenten vaan de School of Education viel een aantal zaken op. In willekeurige volgorde:
  • Het enthousiasme van de kinderen voor de aangeboden stof. Dit kwam door het gebruik van de notebooks en door de uitdagende manier van lesgeven van de docenten.
  • Door de maat van de notebooks blijft het goed mogelijk f2f te communiceren met kinderen.
  • De kinderen zien hun notebookje als de normaalste zaak van de wereld. Ze plakken ze vol stickers, nemen hem overal mee naar toe; het is voor hen net zo gewoon als een boek. 
  • De snelheid en interactiviteit van de lessen.
  • Het hoge niveau van de literatuurlessen.
  • Het hoge niveau van metacognitieve vaardigheden. Kinderen konden bijv. vertellen waarom ze met een bepaald thema bezig waren. Er werd expliciet aan doelen gewerkt, die zichtbaar waren in de klas. De taxonomie van Bloom hing op kindvriendelijke manier in de klas. 
  • Het gebruik van Fronter op verschillende manieren (podcasts, rekensommen). 
  • Differentiatie is niet goed zichtbaar, maar is er wel. Het lijkt in eerste instantie of alle kinderen dezelfde opdracht doen, maar dat is niet zo. Binnen de opdrachten zijn verschillende niveaus uitgewerkt. 
  • Elke klas heeft een teaching assistent, die met name de zwakkere leerlingen begeleidt. 
  • Het team werkt een halve dag in de week samen om lessen te ontwikkelen, de elo te vullen en de lessen samen te evalueren. 
  • De headteacher bespreekt systematisch met elke leerkracht de behaalde leerlingresultaten en zij geven hier samen betekenis aan voor het  handelen van de leerkracht.

Meer informatie over deze school kun je vinden op hun website: www.prestonparkschool.co.uk.